Èxit del Fòrum sobre el Reglament europeu de protecció de dades

El passat dimarts, 22 de novembre, unes 300 persones vàrem celebrar el Fòrum de la Seguretat de la Informació en el Reglament europeu de protecció de dades a l’edifici Torre Telefònica 00 de Diagonal. Amb aquest esdeveniment, es posa de manifest que les sinèrgies entre l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) i l’IDES són àmplies i la combinació dels dos punts de vista són absolutament complementaris.

En paraules de la directora de l’APDCAT, M. Àngels Barbarà, que ha liderat aquest Fòrum, quan va conèixer “l’IDES com entitat sense ànim de lucre, promoguda per col·legis d’enginyers, amb la voluntat de difondre, des d’una perspectiva transdisciplinar, les problemàtiques socials sota l’àmbit de la seguretat va veure que la col·laboració entre ambdues entitats podia ser molt beneficiosa”.

Així, un públic compost majoritàriament per enginyers, advocats i representants de l’administració va poder anar escoltant les reflexions d’un bon nombre de ponents d’alt nivell que van anar desgranant les particularitats, reptes i oportunitats que el Reglament de protecció de dades deixa sobre la taula.

Jordi Guix, president de l’IDES i degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, va posar de manifest la bona sintonia des d’un primer moment amb la Sra. Barbarà i la seva feina a l’APDCAT i de la necessitat d’anar introduint el missatge que “les empreses que vulguin ser segures i competitives han d’integrar en els seus processos la protecció de dades”.

benvinguda

Seguidament, a la primera ponència “La gestió responsable de la informació: entre l’obligació i el valor competitiu”, M. Àngels Barbarà i M. Ángel Davara, catedràtic de Dret Informàtic d’ICADE, van anar ampliant i reforçant la idea de la competitivitat en la bona gestió de les dades”. Així, per M. Àngels Barbarà, en un món en què l’economia digital suposa el 22% del PIB mundial i que es preveu que sigui el 25% l’any 2020, “la privacitat és un valor imprescindible i inexcusable per tots aquells que tractin amb dades personals”. Al seu torn, el professor Davara alertava que “la seguretat no existeix, existeixen els riscos, i aquests s’han de gestionar” i en aquest sentit, assenyalava que és necessari crear una cultura de protecció de les dades, emmarcada en una cultura de la seguretat i que estigui dotada d’inversió adequadament.

Després d’una pausa per fer un cafè i fer networking amb els assistents, Bernardino Cortijo, director de Seguretat i Frau de Telefònica Espanya i Xavier Serrano, director global de Seguretat de la Informació de Banc de Sabadell, van abordar la “Gestió de la Seguretat en tractaments d’informació a gran escala” i van recalcar que la seguretat ha de ser intrínseca a totes les fases de desenvolupament d’un projecte començant, i especialment, en la fase de disseny.

Jordi Puigneró, secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, amb Manuel Escalante, director de Ciberseguretat d’INDRA, van centrar la seva intervenció en la “Gestió de la Identitat en la Societat Digital”. Ambdós van enfocar la qüestió com una necessitat de la societat digital actual, tanmateix cal dotar-la de garanties per a una vinculació unívoca amb la identitat física. Per tant, cal que la identificació digital verificada garanteixi la seguretat, protegeixi la privacitat i creï un entorn de confiança.

Puigneró també va parlar de la necessitat que tenim com a país de crear una Agència Catalana de Ciberseguretat per a que les empreses i ciutadans confiïn i transaccionin amb garanties, donant suport,  per tant, a la competitivitat.

sala

A la tarda va començar la sessió parlant de compliment i seguretat en el Reglament europeu de protecció de dades. Els ponents, Santiago Farré, cap de l’Assessoria Jurídica, i Ramon Miralles, coordinador d’Auditoria i Seguretat de la Informació, ambdós de l’APDCAT, van repassar les principals novetats que comporta el Reglament i com fer-ne una correcta gestió del risc mitjançant la identificació,l’ anàlisi, la valoració i el tractament d’aquest.

Seguidament, José Luis Piñar, catedràtic de Dret administratiu i titular de la Càtedra Google sobre Privacitat, Societat i Informació de la Universitat CEU San Pablo, i Jordi Marín, director general de Microsoft Catalunya van reflexionar al voltant de “La seguretat com a element generador de confiança”. Un dels aspectes en els que van incidir és que una bona política de protecció de dades fa complir la llei però, a més, té un retorn en aspectes reputacionals i de confiança; tant és així, que es podria concloure que no existeix transformació digital sense confiança.

La jornada va acabar amb unes paraules del Sr. Pablo de Carvajal, secretari general i del Consell de Telefónica Espanya i la Sra. M. Àngels Barbarà que va agrair a tots els assistents i ponents la seva participació en el Fòrum de la Seguretat de la Informació i va recordar que “tots hem i haurem d’assumir les responsabilitats que ens pertoquen en la defensa dels drets de les persones”.

, , ,