INFORME 2016

portada_obs2016_vwLa ciberseguretat a Catalunya. Informe 2016 de l’Observatori del risc

Descarregar Informe
  • L’Informe que teniu a les mans, La ciberseguretat a Catalunya, és fruit de la col·laboració de diferents agents, experts i representants de diverses entitats del sector. Per aconseguir-lo, vam crear un consell assessor de l’Observatori del Risc com un òrgan consultiu i de deliberació, que ens va permetre definir l’abast de la publicació i els plantejaments i punts de vista més indicats.

Després de mesos de treball, vam arribar a la conclusió que encara hi ha molt camí per recórrer si volem avançar en ciberseguretat en el nostre país, però, malgrat els reptes tecnològics que aquesta pugui plantejar, vam veure que un enfocament profund d’aquesta temàtica necessitava una anàlisi de les implicacions ètiques, socials i, fins i tot, psicològiques de la societat actual: dret a la llibertat d’expressió, dret a la privacitat, necessitat de controls, necessitat de confiança, democratitzar l’accés a la informació i a la cultura i assegurar els drets de propietat intel·lectual i industrial. Per això, l’Informe està presentat en diferents blocs que plantegen dicotomies: «entre la seguretat i la llibertat», «entre l’apatia i el delicte», «entre la transparència i la protecció» i «entre àtoms i bits».

La seguretat a la xarxa és una responsabilitat compartida entre el sector públic i el sector privat (empreses i ciutadans) i necessita, òbviament, una bona protecció física, però també una millor conscienciació de la societat per avançar en llibertat de manera segura en un món format per àtoms i bits.

• Presentació

Presentació del representants dels col·legis i associacions col·laboradors  de l’Institut d’Estudis de la Seguretat.

Aquest 2016 ha estat per a l’IDES un any de catarsi, un moment d’inflexió, de reflexió i de nous posicionaments. En certa manera, es podria considerar que hem agafat aquell objectiu fundacional de «crear una cultura de la seguretat a Catalunya des d’un punt de vista transversal» definit l’any 1998 i l’hem dotat de les eines i mecanismes per tal de desenvolupar-lo al màxim de les seves possibilitats….

Sílvia Burés, Oriol Altisench, Jordi Guix, Eduard Martín i Pedro Linares

La visió del director: Catalunya davant dels nous riscos de ciberseguretat

La digitalització és posar en format de dígits, és a dir, dígits binaris, uns i zeros, tota la informació, i guardar-la i tractar-la en aquest format. Tota la informació vol dir la informació accessible en enciclopèdies, escrits, llibres, plànols, etcètera; la informació geogràfica, en mapes i imatges; la informació urbanística, en plànols de superfície, plànols d’infraestructures, padrons, característiques, etcètera; la informació econòmica de les empreses, les seves bases de dades de recursos humans, de clients, de productes, balanços, comptes de resultats, etcètera; els processos productius, el control de les fàbriques, la robòtica, etcètera; el control dels edificis, els seus accessos, la climatització, la seguretat, etcètera; els repositoris d’informació, els webs, la Wikipedia, etcètera; la cerca de la informació amb Google i altres cercadors; les relacions amb les administracions, els impostos, la seguretat social, els padrons municipals, les subvencions, la participació ciutadana, les votacions electròniques, etcètera; la gestió de les emergències, policia, bombers, protecció civil, etcètera; la salut, en els diagnòstics, els tractaments, la història clínica, etcètera; les relacions acadèmiques, tant…

Ramon Palacio

BLOC 1. Entre la llibertat i la seguretat

1. Seguretat a Internet: a espatlles d’un gegant amb peus de fang?
    Jordi Iparraguirre
    2. L’usuari: factor clau en la protecció
    Xavier Gatius
    3. L’educació i la nova generació d’infants